Vi har fått ett antal mail och bilder från Sanna och jag har försökt sammanfatta innehållet i nedanstående korta rapport.
Sanna en av våra medlemmar i avdelning Öst, som gör sin utbildning till Sjöingenjör på Sjöfartshögskolan i Kalmar, är nu ute till sjöss. Sjöpraktiken är en del i utbildningen och hon började med en session ombord i isbrytaren Oden och är nu ombord i en kemtanker fram till sommaren.
Fartyget är ett nybygge, ett år gammalt och bjuder säkert på många moderna tekniska nyheter jämfört med isbrytaren Oden som har några år på nacken.
Fartyget går i Charter för Preem och trafikerar just nu hamnar i Sverige, Norge och Danmark. Kanske inte de mest exotiska platserna, men fina miljöer och vyer passerar revy.
Isvintern uppe i Bottenviken gjorde att fartyget liksom andra fick assistans av både Ymer, Frej och Ale, då man körde fast ett antal gånger.
Huvudmotorn är en Wärtsilä med ett common rail system, som är byggd för LNG, men går just nu på diesel.
Sanna konstaterar också att utvecklingen inom separeringstekniken gått framåt och tycker att dagens Alfa Laval separatorer är smidiga att hantera.
Sanna bifogar ett antal bilder både från maskinrummet och hur sjölivet kan se ut i Bottenviken denna vinter. Bland annat bilder från byte av en bränslepump tillsammans med serviceingenjör från Wärtsilä. Det är ju så som verkligheten kan se ut i maskin då och då.
Dina kompisar i avdelning Öst ser fram mot att se dig på Pubarna igen, när du är tillbaka och få höra hela historien om dina äventyr till sjöss.
Sanna Paulsson
tolkat av Webmaster
Senaste Kommentarer