M/S MERZARIO GALLIA byggd ursprungligen för Swedish Gulf Line (Kihlbergrederierna)!

Någon som har seglat i detta fartyg och har något att kommentera.

M/S MERZARIO GALLIA.

Byggd 1977 av Shiffswerft u Maschinenfabrik Paul Lindenau, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 174.

Dimensioner. 144,48 x 21,49 x 6,70 m.

Efter ombyggnad. 171,94 x 21,49 x 6,91 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5127/ 2033/ 7100.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5727/ 2907/ 7518.

Efter påbyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 17492/ 9249/ 8696.

Maskineri. Två MaK 9M551AK dieslar.

Effekt. 8820 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. Lastmeter 2400.

KM RN. 12282.

IMO. 7707736.

Systerfartyg. MERZARIO ARABIA. MERZARIO PERSIA.

 

Historia

1976 07 01. Beställd.

1977 01 20. Kölsträckt.

1977 06 11. Sjösatt.

1977 10 06. Provtur.

Levererades 20 oktober 1977 till Swedish Gulf Line (Kihlberg Group), Göteborg.

1977 10 20. Utchartrad till Andrea Merzario Group, Italien.

  1. Förlängd med 27 meter.

1981 07 23. Såld till Saléninvest A/B (Salén Ship Management), Stockholm. Omdöpt till TANA.

1981 07 – 1983 08. Insatt för Wilhelmsen mellan USA – Västafrika.

1983 08 01. Avslutad charter, omdöpt till NORDIC WASA.

1983 08. Utchartrad till OT Africa Line (OTAL).

1984 12 19. Går Salén i konkurs.

1984 12 27. Såld till Post & Kreditbanken, Stockholm.

1985 05 13. Såld till Salénia Ab, Stockholm.

1986 08 29. Såld till Hastshipping Ab, Åhus (Hemmahamn Stockholm).

  1. Management Rederi AB Hornet, Stockholm.

1986 10 02. Såld till Largus Exploration Ab, Stockholm.

1986 12 16. Såld till Salénia Ab, Stockholm.

1987 02. Utchartrad till Nile Dutch Shipping Ltd. Omdöpt till AFRICAN GATEWAY.

1987 06 05. Utchartrad till Tor Line Ab. Omdöpt till TOR ANGLIA. Insatt mellan Göteborg – Immingham – Felixstowe – Rotterdam.

1987 09 01. Såld till Sven Salén Ab, Stockholm.

1988 06 30. Såld till Tor Line Ab, Göteborg.

1988 – 1989. Insatt mellan Göteborg – Gent.

1989 01 24 -1989 03 03. Ombyggd vid Neue Flensburger Schiffbau GmbH, Flensburg, Tyskland med ett extra väderdäck, samt byggde på överbyggnaden med ett extra däck..

1992 05 28. Fick fartyget brand i maskinrummet och besättningen övergav fartyget.

1992 05 29. Bogserad till Immingham.

1992 06 05. Ankom under bogsering till Esbjerg för reparation.

1992 08. Åter i trafik.

1998 11 07. Insatt mellan Rotterdam – Immingham.

1999 06 03. Registrerad för DFDS Tor Line Ab.

2003 01 10. Utchartrad på tre månader till Brittiska MoD för transporter till Mellan Östern

2003 01 13. Registrerad för DFDS Tor Line Ltd Scandinavian House, Harwich. Management Northern Marine Management (Stena Line), Glasgow.

2003 04 30. Utchartrad på 1+1+1 år till den Danska MoD (ARK) vid behov.

2004 07. Utchartrad till Cobelfret. Insatt mellan Rotterdam – Purfleet.

2004 09 20. Registrerad för DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

2004 09 – 2004 10 08. Utchartrad till VanUden. Insatt mellan Nordeuropa – Medelhavet.

2005 11. En resa för ARK till Pakistan.

2006 02 21 – 2006 03 07. Insatt för Tor Line mellan Cuxhaven – Immingham.

2006 09 25 – 2006 11. Utchartrad till Cobelfret. Insatt mellan Purfleet – Rotterdam.

2007 03. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea. Insatt mellan Cadiz – Kanarieöarna.

  1. Insatt mellan Valencia – Balearerna.

2008 – 208 07 06. Insatt mellan Cadiz – Kanarieöarna.

2008 07 12. Utchartrad till CMA CGM och insatt för COMANAV mellan Marseille – Casablanca.

2008 11 18. Omdöpt till COMANAV TANGER.

2009 10 01. Avslutad charter. Omdöpt till TOR ANGLIA i Marseille.

2009 10. Resa för ARK.

2009 12 04 – 2009 12 18. Insatt för Tor Line mellan Rotterdam – Antwerpen – Immingham.

2009 12 – 2010 01 19. Avgick Kalundborg mot Fujirah.

2010 01. Såld till Xinhui Yinhu Shipbreaking Co, Guishan, Kina.

2010 02 04. Ankom Guishan, Kina på sin sista resa.

(Citat från Fakta om fartyg)

 

Inloggning för befintliga användare