OptiXmarine – på Ny Tekniks 33-lista!

Vad är Ny Tekniks 33-lista?

33listan är tidningen Ny Tekniks startuplista där de årligen utser Sveriges bästa, mest innovativa ”teknikstartups” som kan förändra de branscher de arbetar inom och som har en internationell potential – bolag som är morgondagens teknikstjärnor.

Här finner vi OptiXmarine, som bland annat har utvecklat en variabel växellåda för optimering av fartygsmotorers drift för att uppnå lägre bränsleförbrukning.

Längre ner på sidan hittar du länkar till företagets hemsida och länkar till företagets i nuläget tre produkters broschyrer. (OptiXdrive, OptiXautosync, OptiXautorail). Kan kanske vara intressant för någon av medlemmarna.

Fakta om företaget (citat från Ny Teknik nr 37 10 september)

”Optixmarine grundades hösten 2015 av Torbjörn Lundh. Han har lång erfarenhet från fartygsbran­schen och stötte tidigt på proble­met att huvudmotorns varvtal optimeras efter axelgeneratorns be­hov – inte propellerns.

– Huvudmaskinen har två stora förbrukare: propellern som står för cirka 90 procent av kraftbeho­vet, och axelgeneratorn som står för 10 procent. Trots det optimeras maskinens varvtal efter genera­torn. Vi skiftar över möjligheten att optimera motorn till de 90 pro­centen propellern står för i stället, säger Torbjörn Lundh.

Växellådan, som kallas Optix-drive, möjliggör enligt företaget en bränslebesparing på upp till 25 procent och en återbetalningstid på cirka två år.

Lösningen består av en variabel växellåda som installeras efter motorn. Optimeringen sker med hjälp av hydraulik som kompen­serar ett för lågt eller för högt varvtal från huvudmaskinen. Kraften in till växellådan överförs helt mekaniskt, vilket medger den höga verkningsgraden på mellan 96 och 98 procent. Hade motsva­rande funktion lösts enbart med hydraulik hade det i stället inne­burit en verkningsgrad kring 70 procent. Detta hade även kunnat uppnås med en frek­vensomvandlare. I ett nybyggt fartyg hade det varit den naturliga lösningen. Men frekvensomvand­lare är dyrare och tar mer utrym­me i anspråk. Optixmarine riktar därför in sig på befintlig fartygs­flotta, som företaget beräknar till 25 500. Växellådan finns i nuläget – anpassad för effekter upp till 1,8 MW – mäter cirka 120 x 100 x 43 centimeter och väger ett ton, vilket gör att den ryms i de flesta fartyg i målgrup­pen.

Företaget håller på att ta fram motsvarande lösning för effekter upp till 6 MW, vilket i så fall även fångar in de största kryssningsfar­tygen.”

Företaget har idag två referensfartyg i Rederi AB Donsötank.

Mer information på Optixmarines hemsida.

http://www.optixmarine.com/

Broschyrer och mer information:

OptiXdrive

Autorail

OptoXautosync

 

 

Inloggning för befintliga användare