Bilder från maskinrummet i mv Fidelio
(fotograf och kommentarer David Mandt)
Denna bild är från huvudmaskin toppgreting. Fönstren i bakgrunden är ECR / Engine Control Room.
Lite till vänster i nederkant av bilden är överkant på kedjehuset.
Mellan kamera & ECR ses 2 st utströmmarventiler, redo att användas, när det är dags.
ME är:
MAN B&W Diesel, 7S60MC-C
Lisenstillverkad av Doosan i Sydkorea.
Denna bild är från akterkant av ME, utanför vår maskinverkstad.
Från vänster i bild syns toppen av reservkolv med kolvstång, med en ”skyddsmössa” över kolvkronan.
Ett reserv-foder till ME syns mitt i bild.
Till höger om cylinderfodret, ett komplett topplock med utströmmar-ventil till ME, redo att användas.
Här ett foto som visar maskinkontroll-rummet med Kongsbergs kontrollstationer bl.a.
Fikahörnet är bakom fotografens rygg.
2 st. paneluppsättningar för respektive kontroll/manöverskåp av pumpar, Outboard & Inboard.
Brukar skifta på masterpumpar månadsvis för att fördela gångtimmar.
Här finns också manövertavlor för att manuellt kunna lägga in & ut AE No.1 & No.2 samt ”SG, = Shaft Generator/Axelgenerator”.
Driftsättnings-mode sköter vi normalt via Kongsberg i kontrollrummet.
Till vänster i bild, vår Eva; FW-Gen / Fresh Water Generator, som kokar av sjövattnet till destillerat vatten/kondensat.
Till höger i bild ses våra mineraliseringsfilter och hydrophortank som vi använder för distributionen av färskvatten till fartygets brukare.
Evan fyller upp vatten till 3st tankar här, FW Tk SB & BB samt Feed Water Tk till vår ånganläggning.
Visar våra 2 ”Pure Ballast Reactorer” som tar död på alla micro-organismer, när vi tar ballastvatten från utsidan.
Här i bild, 2 st av våra smörjoljeseparatorer från Alfa Laval.
Ena separatorn använder vi till AE / hjälpkärrornas smörjoljesump.
Den andra till ME Systemoljan.
Här står jag i nivå med toppgretingen, och tittar neråt.
I bild; En del av förliga turbinen på ME (från ABB), lejdare ner till mellangreting och bottendurk.
Bilden är plåtat från ”kyrkan” riktning föröver med propelleraxeln.