Sjöingenjörssällskapet genomförde tre intressanta och lärorika studiebesök den 4 och 5 september. Totalt deltog 12 personer, inklusive några gäster, och det blev två mycket uppskattade dagar.
Besök på Alfdex, Landskrona (4 september)
Vi inledde den 4 september med en gemensam lunch på Alfdex i Landskrona, där vi sedan fick en djupare inblick i företagets verksamhet. Alfdex tillverkar separatorer som med hjälp av centrifugalkraft renar vevhusgaser genom att ta bort oljedroppar och sotpartiklar. De renade gaserna skickas sedan tillbaka till motorns insug, vilket både minskar utsläppen och minskar behovet av underhåll. Alfdex har levererat över sex miljoner separatorer sedan de startade sin produktion 2004, och deras produkter används i lastbilar, bussar och andra fordon världen över, särskilt för motorer i storlekar mellan 5 och 16 liter.
Vi fick en omfattande presentation av företagets utveckling och produktionsteknik. Det var särskilt intressant att höra om deras bidrag till att hjälpa fordonstillverkare uppfylla strikta miljöregler genom att minska skadliga utsläpp. Alfdex är ett gemensamt projekt mellan Alfa Laval, som ansvarar för separeringstekniken, och Concentric AB, som hanterar validering, produktion och marknadsföring. Detta samarbete har resulterat i en stark produkt som har fått stort genomslag globalt. För mer information om företaget och dess produkter rekommenderas deras hemsida.
Besök på Lunds Tekniska Högskola och Alfa Laval Thermal, Lund (5 september)
Den 5 september började vi dagen med ett besök på Lunds Tekniska Högskolas (LTH) motorlaboratorium. LTH har Sveriges största forskningslabb för motorer, och vi har tidigare besökt dem 2015. Då bedrev de bland annat forskning om att driva dieselmotorer på bensin, något som visat sig kunna sänka energiförbrukningen avsevärt. En av deras motorer har världsrekord i verkningsgrad, med hela 57 procent.
Den här gången blev vi mottagna av professor Per Tunestål, som gav oss en inblick i motorlaboratoriets aktuella projekt. Deras forskning fokuserar på att öka motorers effektivitet och minska utsläpp. Vi fick höra om flera projekt som bland annat undersöker hur olika typer av bränslen och gaser kan användas för att optimera förbränningsmotorer. Flera intressanta experiment pågick, och det blev tydligt att förbränningsmotorn fortfarande har potential att utvecklas, trots den allmänna uppfattningen om dess framtida ”död”. Efter presentationen fick vi en rundtur i testcellerna, där motorer och riggar för olika forskningsprojekt demonstrerades.
Länk till Nils-Eric Sjöstrands specifika rapport om LTH (PDF-fil)
Efter en givande förmiddag på LTH åkte vi vidare till Alfa Laval Thermal, där vi fick en varm välkomst och en introduktion till företagets marina termiska produkter, såsom plattvärmeväxlare och färskvattengeneratorer. Många av oss hade redan tidigare erfarenheter av Alfa Lavals produkter från våra år till sjöss, så det var extra intressant att få en djupare inblick i deras senaste utvecklingar. Vår värd, Adrian Hogan, tog oss först genom en kort presentation innan vi fick njuta av en god lunch i företagets matsal.
Efter lunchen fick vi en rundvandring i produktionsanläggningen, där vi fick se hur deras produkter tillverkas. Vi fick också en fördjupad presentation om deras sortiment av marina termiska produkter, som spelar en viktig roll i sjöfartsindustrin. Det var särskilt intressant att höra om de teknologiska framstegen inom termiska produkter och hur de anpassas för att möta dagens krav på effektivitet och hållbarhet.
Sammanfattning
Alla besöken var mycket givande och erbjöd både teknisk insikt och inspiration. Det var särskilt värdefullt att få se hur både Alfdex och Alfa Laval arbetar med innovation för att möta de ökade miljökraven inom sina respektive områden. Även besöket på Lunds Tekniska Högskola var en höjdpunkt, där vi fick en känsla av hur framtidens motorer kan komma att se ut.
Det var två mycket lyckade dagar, och vi hoppas att fler medlemmar i Sjöingenjörssällskapet kan delta vid framtida besök.
Webmaster enligt uppdrag/
Ingemar Svedberg, Ordförande
Nils-Eric Sjöstrand, Representant, Avdelning Syd
Sjöingenjörssällskapet
Senaste Kommentarer