Höstterminens första studiebesök, arrangerat av Göteborgsavdelningen, gjordes hos Federal Mogul (Daros), anläggning för tillverkning av kolvringar. Mölnlycke, som ligger en liten bit öster om Göteborg.
P.g.a. säkerhetskrav från vår värd, var deltagarantalet maximerat till 12 ST deltagare.
Vi var alltså 12 ST nyfikna och förväntansfulla ”gubbar”, som denna fina höstfredag den 13 oktober ca 09.45 mötte upp utanför kontorsentrén. Strax före kl. 10.00 ”tågade” vi in i entrén där vi blev välkomnade av vår värd Per Samuelsson, ”Senior Application Engineer Large Bore Rings Powertrain”.
Vi samlades i ett större konferensrum, där vi serverades kaffe med dopp där Per också presenterade dagens agenda. Därefter fortsatte Per att berätta om företaget samt att ge en utförlig redogörelse om kolvringars tuffa ”arbetsförhållande” i dagens 2-takts långsamtgående (70 rpm) tvärstycksmotorer. Man inser snart, att det är tufft att uppfylla alla krav när man betänker att ringen skall hålla tätt, inte twista, inte kracka, inte skada oljefilmen i cylindern. etc. Att klara allt detta från den heta zonen vid tändning i cylinderns övre del och ca ½.sekund senare, drygt 4 meter* längre ner, möta spolluftens ”moderata” temperatur ställer höga krav på material och precision i tillverkningen av dessa kolvringar
Ja,* på de största motorerna (960-980 mm cyl. diam) gäller dessa slaglängder.
Naturligtvis sprack tidschemat redan här, eftersom det under presentationens gång kom flera frågor från oss. Efter avslutad presentation tackade vår egen arrangör, Kent Mattsson, för den utförliga presentationen/lektionen. Som tecken på vår uppskattning överlämnade undertecknad ett standar samt ett antal kepsar och ett par Pikétröjor för att också distribuera till våra kommande guider.
Efter Pers genomgång blev det en proffsig visning i gjuteriet av chefen för detta, Martin.
Meningen var ,att vi därefter skulle ha intagit lunch i företagets matsal/cafeteria men eftersom vi ”låg” efter i tidschemat sköt vi på lunchen och gjorde ett längre mycket intressant besök i fabriken där kolvringar, svarvades, frästes, slipades, och ytbehandlades.
Vi visades runt i två grupper av våra kunniga guider ”Janne” och Hazmir.
Naturligtvis tog denna rundvandring längre tid än beräknat eftersom vi stannade upp vid flera stationer med frågor till respektive operatör.
Drygt en timma efter tidschemat, intog vi vår lunch, som vi gentilt blev bjudna på.
Strax efter kl. 14-30 avslutades det hela och ännu en gång framförde undertecknad vårt tack till Per Samuelsson, Martin, ”Janne” och Hazmir.
Vi nämnde för Per, att det var fler av oss i Sällskapet som var intresserade att gör ett besök. Därför kom vi överens om ,att återkomma fram på vår/vinterkanten 2018.
För Sjöingenjörssällskapet Väst/Gbg Hans-L ”Casper” Peterson
Senaste Kommentarer