Fribord och stabilitet – minns vi detta från vår utbildning?

Denna kunskap, som handlar om att kunna beräkna och förutse det som beskrivs i ”citatet ” nedan och på så vis undvika olyckor, så att man inte hamnar i en situation likt m/v Golden Ray på bilden.

”En av de viktigaste faktorerna för ett fartygs säkerhet är stabiliteten. Med stabilitet menas vanligen fartygets förmåga att stå emot krängningar i tvärskeppsled, såsom rullning i vågor, lastförskjutning eller trycket vid stark sidvind.

Ett fartygs stabilitetsegenskaper kan analyseras med hjälp av jämviktsekvationer.

Om fartyget flyter i okrängt läge kommer det deplacerade vattnets flytkraft (B) och fartygets tyngdkraft (G) att vara lika stora motriktade och verka i samma linje.

När fartyget krängs kommer deplacementets tyngdpunkt att flyttas då undervattenskroppen inte längre är symmetrisk runt centerlinjen. Tyngdkraften och lyftkraften verkar inte i samma linje och ett moment har uppstått som vill räta fartyget. Momentets hävarm kallas GZ och beror av krängningsvinkeln.”

Citat från: ”Fribord & Stabilitet. En konsekvensanalys av ändringar i SJÖFS 1993:3”

 

 

”Vår medlem David Mandt säger, att det är två typer av olyckor som är vanligare än andra, som ju också ibland uppmärksammas i media.

Det ena typen är ju det som inträffade med Golden Ray, se länk

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Golden_Ray

och den andra typen är brand likt den som inträffade på ”Höegh Osaka” utanför Southampton 2015 januari. (Brandincidenter kommer vi att tala om i ett senare inlägg.)

Det är viktigt att ha ”örn-koll” på stabiliteten. Regelverken har ju under åren hårdnat vad gäller Management av ballastvatten, som ska förnyas/pumpas ut ur tankarna.

Detta i sin tur beroende på om det finns ballastvattenrenare ombord, eller inte ….

Detta får inte göras hur som helst, eller var som helst …. pumpar man ut allt vatten ur alla tankar samtidigt, så blir ju stabiliteten därefter, och har du lite bunkers i tankarna, är ju inte den kvarvarande vikten tillräcklig för att hålla båtarna upprätt.

Handhavandefel, med nämnda incidenter, en del andra faktorer har också spelat in ….”

Så oavsett vem som har huvudansvaret för stabilitetsberäkningarna ombord så var det nog bra om man var vaken och alert under utbildningen, när just detta ämne genomgicks.

Jag är säker på att det finns många i sällskapet eller andra följare som har erfarenheter och kan berätta om detta i kommentarsfälten.

Inloggning för befintliga användare