Många i sällskapet har kanske passerat här genom de gamla slussarna och även genom de nya. Ett fascinerande byggnadsverk.
Panamakanalen, som genomskär Panamanäset i Centralamerika, förbinder Atlanten i öster med Stilla havet i väster. På grund av Panamanäsets s-form ligger kanalens mynning i Stilla havet sydost om kanalens mynning i Atlanten. Byggandet av kanalen var ett, för sin tid, mycket stort och komplicerat projekt. Genom kanalen förkortas fartygsrutten från New York till San Francisco till 9 500 kilometer, vilket är mindre än hälften av den tidigare rutten runt Kap Horn som är 22 500 kilometer lång.
De första idéerna till en kanal i Panama framfördes i mitten av 1500-talet, men det första försöket att konstruera en kanal skedde 1880 under franskt ledarskap. Sedan försöket misslyckats, fullbordades arbetet av USA och kanalen kunde öppnas 1914. Utbyggnaden av den 77 kilometer långa kanalen kantades av många problem, inklusive sjukdomar (särskilt malaria och gula febern) och massiva jordskred. Det uppskattas att så många som 27 500 arbetare dog under konstruktionen av kanalen.
Kanalen är sedan öppningen en nyckelkanal för internationell sjöfart. År 2006 trafikerades kanalen av 14 194 fartyg, vilka överförde 296 miljoner ton last. Uppskattningsvis 800 000 fartyg har passerat genom kanalen från öppnandet 1914 till år 2002.
Panamakanalen – den utbyggda kanalen!
Efter ett intensivt byggprogram (2009–2016) lade Cocoli och Agua Clara slussarna till ett tredje körfält till Panamakanalen för transitering av Neopanamax-fartyg.
Sedan invigningen den 26 juni 2016 har den utvidgade kanalen inte bara överträffat trafikförväntningarna, utan bekräftade också sitt miljöledarskap inom sjöfartsindustrin, prioriterade vattenbesparingar och att bidra till minskningen av CO2, en kortare rutt och erbjuder större lastkapacitet till sina kunder.
Containerfartyg representerar mer än hälften av trafiken genom den expanderade kanalen, följt av LPG och LNG-fartyg. Andra segment som bulkfartyg, tankfartyg, biltransportfartyg och passagerarfartyg har också transiterat Neopanamax slussarna. LNG-fartyg började använda vattenvägen för första gången efter öppnandet av den utbyggda kanalen. Sedan dess har detta segment haft en stadig tillväxt. Mer än 90 procent av LNG världens flotta kan nu transitera genom Panamakanalen, som öppnade för en ny marknad och tillåter LNG-producenter i USA att skicka naturgas till Asien till konkurrenskraftiga priser. LPG-fartygstrafiken har vuxit exponentiellt sedan den utvidgade kanalens öppning och har blivit det näst största trafiksegmentet genom Neopanamax slussarna. (Källor Wikipedia och https://micanaldepanama.com/expansion/)
Senaste Kommentarer